Nettbutikk

Dette skal du vite før du starter egen nettbutikk

Det er mange som drømmer om å starte sin helt egen nettbutikk. Og det er også mange som gjør det, men det er også mange som ikke klarer å få den til å bli en suksess. Det kan det være mange årsaker til. Her kommer vi med noen gode tips og råd for at nettopp din nettbutikk ikke blir en del av den triste statistikken, men blir – og forblir – en suksess. Se mer om dine muligheter til å starte en nettbutikk her.

Hvem er de, og hva vil de ha?

Det aller første du skal ha kontroll over, er en god digital strategi. Du blir nødt til å ha en klar profil på hva det er du vil, og hva konseptet ditt er. Ikke minst blir du nødt til å finne ut av hvilke typer kunder du er ute etter. Formålet med nettsidene dine er å få potensielle kunder til å kikke innom.

Når du først har fått potensielle kunder inn på sidene, er det kjempeviktig at nettbutikken din er brukervennlig. Du skal rett og slett sette forbrukeren i fokus, og se på hva det er de søker etter og hva de vil ha. For å få en god kundeopplevelse, er det viktig at du har en person som kan kommunisere klart og tydelig, på en vennlig måte, med folkene som besøker nettsiden.

Det finnes mange forskjellige standardløsninger på hjemmesider. Hvis du har et litt knapt budsjett, så kan slike varianter være en god idé. Hvis du skal drive nettbutikk i Norge, så husk at norske kunder har større tillitt til en side med norske knapper, norsk tekst, og ikke minst norske betalingsløsninger. Ditt fokus skal alltid være å få trafikk til nettbutikken din. Det er liten vits i å ha en fantastisk nettside hvis det ikke kommer noen potensielle kunder.

Gjør nettsiden kjent

Når man starter en nettbutikk, så er man totalt ukjent for forbrukeren. Derfor er det viktig å bruke kjente logoer, merker og betalingsmuligheter, slik at tilliten til nettbutikken øker. Gode kontakt- og ”om oss”-sider bidrar videre til at kunden føler nettsidene dine som trygge.

Nettsiden din burde være så enkel å finne som overhodet mulig. Derfor er det viktig å tenke på søkemotoroptimalisering (SEO) og triggerord. En god søkemotoroptimalisering vil gi økt trafikk til nettsiden din, og nettbutikken vil få større oppmerksomhet.

Gode bilder av produktene er viktig. I tillegg skal kundene enkelt få tilstrekkelig informasjon om produktene. Det er også en god idé å få hva andre kunder mener om produktene på nettsiden.