Gode tips til deg som vil begynne med hjemmetrening 

Hjemmetrening er absolutt i vinden om dagen, og det er også en lett og enkel måte å kombinere trening med en hektisk hverdag. Hva slags hjemmetrening finnes det egentlig, for deg som ikke vil løfte vekter eller kjøpe en tredemølle? Det kan du lese mer om her.  

Du trenger ikke all verdens utstyr 

Det er ikke alle treningsformer som du kan gjøre hjemme der du trenger all verdens utstyr. Noen gjør det nærmest til en sport å innrede et helt lite treningssenter hjemme, men det er faktisk ikke nødvendig for å få god trening. Det er selvfølgelig heller ikke noe som skader, men det er deilig å vite at det ikke er essensielt for å klare å overholde et vellykket hjemmetreningsprogram.  

For vi er jo fremdeles veldig opptatt av dette med minimalisme, og der passer kanskje ikke tredemøllen og vektene helt inn. Det som derimot passer godt inn, er treningsformer der du bruker din egen kropp og minimalt med utstyr. Treningsformer som pilates, yoga og barre-trening (inspirert av ballett), er uhyre populære som hjemmetreningsformer. Og det er ikke egentlig så rart. Her kan du trene når du vil bare ved å flytte deg fra sofaen til stuegulvet.  

Yoga tar av 

Spesielt yoga har tatt helt av som hjemmetreningsform, fordi det ikke bare er god trening, men også bra for å redusere stress. Det at man trenger minimalt med utstyr, hjelper helt klart også. De fleste kjøper bare en yogamatte og behagelige yogaklærYoga er også blitt veldig populært som hjemmetreningsform, fordi det gjør seg svært godt på sosiale medier. Det trenger det ikke å være noen skam i. Å ha en lekker yogagarderobe som man kan supplere hverdagsgarderoben med, er også noe som gir et lite boost til treningen og kanskje litt mer motivasjon. Det er også morsomt å kunne dokumentere fremgangen sin, gjennom bilder og videoer på Instagram.  

Andre effektive hjemmetreningsformer  

Hvis man gjerne vil ha litt mer fart på innimellom, så kan man med fordel mikse treningen opp med litt pilates eller barre-trening. Begge deler fokuserer på kjernemuskulaturen, så hvis du vil styrke denne, er dette perfekte treningsformer sammen med yoga. Dette er også treningsformer som heller ikke krever noe særlig utstyr. De færreste har en ballet-barre hjemme, altså stangen man holder seg i, men man kan fint bruke ryggen på en sofa eller stol uten problemer.  

Man trenger altså ikke et helt hjemmestudio for å kunne trene effektivt hjemme, men litt utstyr, som lekkert treningstøy, kan helt klart bidra til å gjøre treningen litt morsommere. Når du trener hjemme kan du trene akkurat når det passer deg og du slipper å forlate huset. Det kan gjøre det mye lettere å komme i gang og overholde et effektivt treningsprogram.  

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *