Sunnere kosthold med tofu og seitan

tofu

Veganisme er et uttrykk innen kosthold og ernæring alle har hørt om. Forskjellen mellom veganere og vegetarianere, er at veganere ikke godtar noen som helst form for matvarer som stammer fra dyr, inkludert egg og melk. Fisk eller mer eksotiske ting, som gresshopper, er heller ikke lov. Til å begynne med kan dette være vanskelig, og mange føler at de ikke blir mette helt på samme måte når de ikke spiser kjøtt. Selv kjøttfulle grønnsaker, som auberginer, gresskar og bønner, er heller ikke nok til å mette på samme måte som en real burger eller en pizza med ostefyll.

Heldigvis har trenden med vegansk kosthold vært her en stund, og matvareprodusentene har ikke hengt langt etter. Derfor finner man i dag flere kjøttlignende alternativer både i butikkhyller og i kjøle- og frysediskene. De to mest populære alternativene for å erstatte kjøtt er tofu og seitan.

Tofu

Tofu er også kjent som bønneost, siden den er laget av soyamelk som koaguleres ved hjelp av eddik, og dermed fremstilles litt på samme måte som ost. Massen blir ganske tykk og fast, og kan dermed brukes til å erstatte melk for de som ikke tåler laktose, eller kjøtt i andre sammenhenger. Produktet har en lang historie, og stammer fra Kina under Han-dynastiet. Ordet tofu kommer fra det kinesiske ordet dòufu, som betyr fermentert bønne. Vanlig tofu skjæres som regel i terninger og kan stekes, mens typen silken tofu brukes mer i sauser og supper. Mange syns at røkt tofu smaker enda mer som kjøtt.

Seitan

Det er nok ikke like mange som kjenner til produktet seitan, men de siste årene har det dukket opp selv på lokale supermarked. Seitan er et japansk ord som betyr hvetegluten eller glutenkjøtt, og produktet er laget av mel som vaskes helt til all stivelse forsvinner, og kun den elastiske, glutenrike delen er igjen. Denne kan smaksettes og stekes, og konsistensen er veldig lik kjøtt. Selv om hvetegluten er rikt på proteiner, inneholder disse ikke nok aminosyrer til at de kan tas opp effektivt i kroppen. Produktet har eksistert i asiatisk kosthold nesten like lenge som tofu, og man finner de første kildene som dokumenterer dette i en oppskrift på kinesiske nudler fra 500-tallet. For de som må passe på kolesterolet og fett-inntaket er seitan et godt alternativ, som kan brukes i alt fra gryteretter til kebab. Glutenallergikere vil nok dessverre ikke juble like høyt, siden seitan er rent gluten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *